A víz legendái megelevenedtek

2018. július 26.
Élménybeszámoló a győri honismereti akadémiáról.
Ha egy olyan városba utazok, ahol a víz az úr, ott óhatatlanul sokféle történetet hallhatok, a dalok, mondák, de még a viccek is a víz hatalmát hirdetik.

A Szigetközben a Duna, a Rába, a Rábca kanyargó folyamai a táj meghatározói. A lápvilág ezernyi madara és hala élhetővé tette a mesebeli csalitost az itt élőknek. Már a rómaiak is át akarták építeni, de igazi megzabolázása az 1960-as években történt. Egyrészt nagy siker, másrészt bizony alapvetően megváltoztatta a táj az állat- és növényvilágát, vizeit, éghajlatát.

Reggelente az egyetemvárosból valamelyik, a Mosoni-Dunán átívelő hídon sétálok át, hogy köszöntsem az új napot. Ülhettem a kakasos kút mellett, vagy egy árnyas padon olvasva. Este az előadások után egy másik hidat választva, fedezem fel az Európa Nostra díjas barokk belvárost, fotózóm a tükörgömbben a lemenő nap, tobzódó színeit, a fantasztikus cégéreket, a kezemet merítem a kutak vizébe, gyönyörködöm a fényjátékokban. XLVI. alkalommal a Honismereti Akadémia országunk legendás városát, Győrt választotta helyszínéül és természetesen a VÍZ a téma. A Campus nagy előadótermében 20 előadás hangzik el, pl: a Duna kétparti településeiről, hajó vontatókról, a gyógyforrásokról, borvizekről, a vízgazdálkodással kapcsolatos pecsétekről. A „vizes” népdalokat együtt énekeljük az előadóval, mert dr. Lanczendorfer Zsuzsanna egyetemi docens hangja szívünkbe lopja magát. A megnyitón Áder János Köztársasági elnök a víz jelenéről, múltjáról és jövőjéről beszél – és lelkesen tapsolunk a remek előadónak, aki ennek a tájnak szülötte. Andrásfalvy Bertalan beteg lett, de elküldte gondolatait. A győri vendéglátók a város felfedezésének élményét hétfő délutánra szervezték. Láttuk a megújult Zsinagóga nyolcszögletű óriás kupolájának arany csillagait, működő kékfestő műhelyben a mintázott vászon festését, a bazilikában a vértanú Apor püspök emlékművét. Szent László hermája előtt, most is meghajtom fejem. Persze ez csak ízelítő, de mikor hétvégén vonatra ülök, már 25 látott szépséget éltem meg– és elhatároztam, hogy a nyáron visszatérek ide, hogy folytassam a sort. Este a színes fényben fürdő hidat fotózom, vagy részese lehettem az U18 nemzetközi bajnokság megnyitójának a Dunakapu téren, ahol a jövő fiatal sportreménységei ünnepeltek. Gyümölcskelyhet veszek a zöldségesnél, ma éppen dinnye, szeder, ananász, eper íz kavalkádban. A kávéházak teraszai zsúfoltak. Készül fotó a verébről, aki a csónakos szobrának kezén illegeti magát, csodálom az Eszterházy palota Ihlet és ideál festményeit, szobrait, és visszatérek megnézni a XX. századi Vasilescu gyűjteményt, nem hagyom ki most sem Kovács Margit keramikus szívemnek kedves szobrait. Kavicsot veszek fel a kiránduláson Lébény középkori templomának lábazatánál, amely egy arcot formáz, és megsimogatom a fésűkagyló bronz domborművet, mely jelzi, hogy itt vezet az El Camino zarándokút. Pozsonyban a várat kívülről láthatjuk, lesétálunk a koronázó templomhoz, koszorúzzuk Bél Mátyás emléktábláját, és a forróságban egy pohár sör jól esik a kávéházban. Dévény komor falai már Adyt is megihlették, számomra szédítő. Mosonmagyaróváron a múzeumi gyűjtemény gazdagsága páratlan – közben egy tomboló zivatart is megélünk a busz ablakain át szemlélve a sötét fellegeket, aztán kisüt a nap és a hőmérő higanyszála 30 fok felett lesz ismét. Idén is volt sikeres jótékonysági bál, ültettünk közösen fát a megnyitó után, hogy emlékünket őrizze és árnyat adjon a későbbi nemzedéknek. 3 szekcióból választhattunk, és 3 különböző kirándulási útvonalból. Emlékeztünk Timaffy Lászlóra, aki a Szigetköz neves kutatója. A záró előadás után a vándorbotot ünnepélyesen átvette Néma Sándor elnöktől Nyíregyháza képviselője. Jövőre ott találkozzunk!

A diákok már nyári szünetet töltik, de nem volt üres az egyetemváros, mert az Európa bajnokság fiataljai lelkesedtek a focit VB óriás kivetítői előtt, és készültek a másnapi versenyekre, vagy ünnepelték a sikert – jó volt hallani nekünk, akik már 50+ évet tudhatunk magunknak. A szódás szifon szobor Jedlik Ányost jutatta eszembe, a Szent György szobor apró sárkánya mosolyogtató. A mappámba gyűlik a sok rajz és anekdota. Kezemben a győri programajánló, a City busszal utazunk ki a pályaudvarra, elsuhanunk a Bridge csónakház előtt, ahol ettünk, átmegyünk kedvenc hidamon, és elkanyarodunk az Arany parttól a törökök legyőzésére avatott szobor mellett. Különleges hét volt, sok élménnyel, amiből pár élmény-villanást lejegyzett a K4-510-es szoba lakója, Óvári Zsuzsanna Komárom Esztergom megyéből – 2018.VII.2-6.